دولت گذشته فقط می‌خواست برجام را به هر قیمتی بپذیرد و بعد آن دیگر برایش مهم نبود

سرویس: سیاسیکد خبر: 314670|21:30 - 1400/09/17
نسخه چاپی
دولت گذشته فقط می‌خواست برجام را به هر قیمتی بپذیرد و بعد آن دیگر برایش مهم نبود
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در دولت گذشته تنها می‌خواستند برجام را به هر قیمتی بپذیرند و این‌که شش ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد اصلا برایشان مهم نبود.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیمجلس شورای اسلامیامروز (چهارشنبه 17 آذر) در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران درباره نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حسین امیر عبداللهیان و معاونین وزیر خارجه اظهار داشت: بحث ارتباط با همسایگان و سایر کشورها بود که گزارش مبسوطی از سوی وزیر خارجه و معاونین ایشان ارائه شد.

وی افزود: محور دوم دیپلماسی اقتصادی بود که گزارش قابل قبولی ارائه شد و خوشبختانه اقداماتخوبیدر این مدت کوتاه صورت گرفته که ان شاءالله نتایج آن به تدریج در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه محور سوم در خصوص مذاکرات وین بود و گزارشی در خصوص دور اول مذاکرات که هفته گذشته پایان یافت و همچنین گزارشی در خصوص دور جدید مذاکرات که از فردا آغاز خواهد شد، ارائه شد. در این جلسه توضیحاتی در خصوص بسته محتوایی که در وین ارائه شد و رفتارهای متقابل طرفین از سوی وزیر خارجه و معاونین ایشان و اعضای کمیسیون امنیت ارائه شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد:پیش‌بینی ما این است که اگر طرف مقابل و به ویژه آمریکایی‌ها اراده داشته باشند و آمریکایی‌ها اخلالی ایجاد نکنند مذاکرات به نتیجه خواهد رسید چرا که اراده جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات به نفع مردم شکل گرفته وبرجاماحیاء شود.

ذوالنوری گفت: این‌که می‌گویم برجام احیاء شود یعنی ما هیچ مذاکره‌ای با آنها نداریم بلکه بحث ما نقد کردن چک جمهوری اسلامی در برجام است.

وی افزود:برجام با رفع تحریم‌ها باید اجرایی شود ما هیچ چیزی خارج از برجام را طرح نکرده و از سوی طرف‌ها نیز نخواهیم پذیرفت.طرف‌های برجامی اگر صداقت به خرج دهند باید از این موضع جمهوری اسلامی استقبال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد:اینکه جمهوری اسلامی با یک هیات پر و پیمان بالای ۳۰ نفره که در همه سطوح کارشناس و همراه داشته است در وین حاضر شده، نشانگر اراده جمهوری اسلامی ایران در احیای برجام است. اگر قرار نبود که برجام را احیاء کنیم نیازی به هیاتی با این طول و عرض نبود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با دست پر به مذاکرات رفته و همین‌که طرف مقابل بعد از شنیدن نظر جمهوری اسلامی ایران می‌گویند باید برویم و با پایتخت‌های خود مشورت کنیم دلیلی بر حضور ایران با دست پر می‌باشد.

نماینده قم در مجلس افزود: ایران با اراده قوی برای رفع تحریم‌ها ورود کرده است و محکم در مسیر خود ادامه می‌دهد. در گذشته تنها یک اراده وجود داشت که برجام به هر قیمتی پذیرفته شود و این‌که شش ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد اصلا برایشان مهم نبود بلکه می‌خواستند برجام را به نام خود احیا کنند و به ضررهای آن نیز توجه نداشتندکما این‌که اگر در آن دوره توسط دولت قبل برجام احیاء می‌شد ۵۱۷ تحریم همچنان باقی می‌ماند و این یعنی پذیرش و نهادینه کردن تحریم از سوی دولت ما.طبیعتا زمانی که آنها یک اراده داشتند یک نفر هم حضور می‌یافت کافی بود اما امروز که کار علمی و تخصصی صورت گرفته و اراده دولت احیای منافع ملت می‌باشد طبیعتا باید به شکل دیگری ظاهر شد.

وی ادامه داد: مابنا نداریم تا ملت را از چاله درآورده و به چاه بیندازیم بنابراین با همه کارشناسان در هر سطحی در مذاکرات حاضر شدیم تا در صورت نیاز در لحظه تصمیم‌گیری شود.حضور ایران با این ترکیب یک نقطه قوت است و اجازه نمی‌دهد تا چیزی به ملت ایران تحلیل شود.

ذوالنور در پایان بیان کرد: ترامپ قبل از انتخابات تاکید کرد که برجام را پاره می‌کنم و رهبری فرمود که اگر شما برجام را پاره کنید ماآن راآتش خواهیم زد. ترامپ برجام را پاره کرد و بنده نیز به درستی براساس موضع جمهوری اسلامی ایران که در بیان قاطع رهبری جاری شد برجام را در صحن مجلس دهم آتش زدم و به این کارم نیز افتخار می‌کنم. باید عکس‌العمل درست و به موقع در برابر دشمن نشان داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز برجام باید احیاء شود چرا که ما هرچه که داشتیم دادیم و یک چک از آنها گرفتیم. برای تحقق حقوق ملت ایران این چک باید نقد شود و همه تحریم‌ها کنار رود.