واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه با تصمیم «بالادستی‌ها»

سرویس: ورزشیکد خبر: 314826|23:14 - 1400/09/28
نسخه چاپی
واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه با تصمیم «بالادستی‌ها»
رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای می‌گوید برای حل موقت مشکل استقلال و پرسپولیس و حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا، این دو باشگاه به وزارتخانه‌هایی واگذار می‌شود.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار مهر، جلسه مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با مسئولان کمیته حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها، داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز و شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال برگزار شد.

مصطفوی در پایان این جلسه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود و تاکید کرد حل موقت مشکل استقلال و پرسپولیس در گرو واگذاری آنها به وزارتخانه‌هایی است که «اسمی از مدیرانش در سطح عالی نباشد».

وی همچنین گفت که عزیزی خادم اعلام آمادگی کرده است مخارج استقلال و پرسپولیس را بپردازد!

مشروح گفتگوی مصطفوی با خبرنگاران در ادامه می‌آید:

* در جلسه امروز چه اتفاقاتی رخ داد؟

- کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای مستقل است و نه به فدراسیون ارتباطی دارد نه به رئیس جمهور ولی به اوضاع مملکت ربط دارد. استقلال و پرسپولیس مسائلی به گردن مدیرانشان است که ربطی به آجورلو و صدری ندارد. مشکلات از سال ۱۹۸۰ انباشته شده و کنفدراسیون آسیا امروز متوجه شده است که با آنها روراست نبوده ایم. بنابراین تحت فشار و کنترل هستیم.

همه مسائل استقلال و پرسپولیس در جدولی به آنها داده شد. صدری و آجورلو همکاری کامل کردند. مشکل بزرگ دو باشگاه، مالکیت تیمی است. استقلال ۹۷.۵ درصد و پرسپولیس ۹۸.۵ درصد برای دولت است. فوتبال دولتی فوتبال جهانی و آسیایی نیست. فوتبال باید مستقل باشد ولی مملکت ما آشنایی با این کار ندارد. خوشبختانه اکثر مسائل عمده استقلال و پرسپولیس با کمک کمیته بدوی و استیناف و رئیس فدراسیون حل شده است.

من آدم صریح الهجه ای هستم. عزیزی خادم خیلی کمک کرد. امروز به این نتیجه رسیدیم که می‌توان همبسته بود. استقلال و پرسپولیس و سپاهان و تراکتور و گل گهر یعنی فوتبال مملکت. قبلاً عصاره استقلال و پرسپولیس در تیم ملی بودند ولی امروز تمام تیم‌ها در تیم ملی بازیکن دارند. امروز جلسه بسیار خوبی داشتیم. امیدوارم مسائل به زودی حل شود. یکسری مسائل هست که به صدری و آجورلو گفتم. اینها حسن نیت دارند و می‌خواهند مشکلات حل شود.

* بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟

- قرار شد پرسپولیس را یک وزارتخانه بگیرد که اسمی از مدیرانشان در سطح عالی نباشد. مثل وزارت دادگستری...

* و حتی وزارت اقتصاد و دارایی؟

- نمی‌خواهم زیاد اسم بیاورم. برای همین گفتیم اینها را حل کنند. اینها قابل حل است؛ چیزی نیست. ما ۲۵ سال این کار را نکردیم و فدراسیون می‌خواهد الان این کار را بکند. گل گهر، فولاد و سپاهان شایسته کسب مجوز حرفه‌ای هستند وگرنه برای صدور مجوز بقیه تیم‌ها مشکلاتی داریم.

* با این حال واگذاری استقلال و پرسپولیس به وزارت خانه‌ها خصوصی سازی واقعی نیست؟

- چون بورس انجام نشده است. بعضی مواقع بالاترین مقام می بخشد ولی پایین‌ترین ها نمی‌بخشند. درباره صدری و آجورلو سخت گیری کرده‌اند. یک کارشناس همه چیز را بر هم زده است. باید این کارشناس تفهیم شود و نباید یک گرفتاری اضافه شود. من نایب رئیس کمیته فنی کنفدراسیون آسیا بودم. ما باید با دانش خودمان آنها را سر جایشان بنشانیم و راحت هم سر جایشان می‌نشینند.

* اما استقلال و پرسپولیس از سال ۸۰ به نام شخص بوده است و این اقدام جدید یعنی دروغ به کنفدراسیون آسیا.

-این دروغ نیست. کمیته بدوی و استیناف برای پاک کردن مسائل گذشته تشکیل شده است. گذشتگان هم تقصیری نداشتند.

* با این حساب مشکلات استقلال و پرسپولیس ریشه‌ای حل می‌شود یا این اقدام هم یک کار موقتی است؟

- باید این دو تیم بزرگ در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند. به تبع آن مشکلات را حل می‌کنیم. نمی‌توانیم حل نکنیم. اداره مالیات جلوی صدری و آجورلو گرفته است که ۶۰ یا ۵۰ میلیارد تومان بدهید. از کجا بیاورند؟ اینها پول کارمندان باشگاه را ندارند بدهند. «آواز دهل از دور شنیدن خوش است».

* چرا تصمیم گرفتید استقلال و پرسپولیس به دو نهاد واگذار شوند؟

- من تصمیم نگرفتم. بالادستی‌های ورزش تصمیم گرفته‌اند.

* آیا کنفدراسیون آسیا این را قبول می‌کند؟

- ما برایشان می‌فرستیم. یکسری اختیارات به کمیته استیناف که من مسئولش هستم داده‌اند و نمی‌توانند امضای من را قبول نکنند! من را راستی آزمایی کرده‌اند و دیده‌اند ۵۰ سال در این فوتبال بوده‌ام. اگر ما را قبول کردند، امضای ما را هم قبول کنند. ما دروغ نمی‌گوییم. آنها هم می‌دانند این مشکلات یک شبه حل نمی‌شود. آنها می‌دانند باید به فوتبال ایران کمک کنند. این دو باشگاه ۶۰ میلیون هوادار دارند. عزیزی خادم گفت حاضرم مخارج این دو باشگاه را بدهم! کدام فدراسیون این کار را کرده است؟

امیدواریم این مسائل روی کاغذ بیاید و خیال دو باشگاه راحت شود. باید به AFC فشار بیاوریم. اگر لازم باشد خودم هم به مالزی می‌روم. نمی‌توانند به حرف آدمی که ۵۰ سال در فوتبال بوده است بگویند نه! امیدوارم برای سال‌های بعد تیم‌ها کمیته استیناف و بدوی را به بازی و مسخره نگیرند. این کمیته‌ها قدرت تعلیق و جریمه باشگاه‌ها را دارند. آجورلو امروز به اندازه ۲۰ سال پیرتر شده است. صدری را ببینید چه وضعیتی دارد و قرص‌… این مسائل حل می‌شود.