انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان ها برگزار شد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 315030|23:28 - 1400/10/14
نسخه چاپی
انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان ها برگزار شد
انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها در حالی با حضور وزیر کشور برگزار شد که پرویز سروری و علیرضا رضائیان به عنوان رئیس و نائب رئیس سال اول ششمین دوره شورای عالی استان ها انتخاب شدند.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار مهر، انتخابات هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در حالی با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و برخی از استانداران برگزار شد که پرویز سروری عضو شورای شهر تهران و شهرام دبیری عضو شورای شهر تبریز برای ریاست این شورا کاندیدا شده‌اند.

گفتنی است که سه استان فارس، کردستان و خوزستان هنوز نمایندگان خود را برای عضویت در شورای عالی استان‌ها معرفی نکرده‌اند، اما طبق قانون با معرفی بیش از ۵۰ نماینده، وزیر کشور اختیار برگزاری انتخابات هیئت رئیسه را دارد.

شایان ذکر است که این سه استان باید نمایندگان خود را تا پایان دی ماه معرفی کنند.

مقدمه توسعه پایدار در کشور، توزیع عادلانه خدمات در شهرها است

در ابتدای برنامه، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور گفت: امروز اولین جلسه شورای عالی استان‌ها در دوره ششم شورای شهر و روستا را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: به منظور جلوگیری از تبعیض در شهر و روستا، شورای عالی استان‌ها تشکیل شده است.

جمالی نژاد بیان کرد: مقدمه توسعه پایدار در کشور، توزیع عادلانه خدمات در شهرها است.

معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: در آن صورت است که عدالت محوری محقق می‌شود.

در ادامه هیأت رئیسه سنی برای نظم بخشی به برنامه و آغاز انتخابات تشکیل شد.

۱۲ مصوبه ماحصل ۱۳ اجلاس دوره چهارم شورای عالی استان‌ها

در ادامه برنامه، علیرضا احمدی رئیس فعلی شورای عالی استان‌ها گفت: ما یک دوره چهار ساله را سپری کردیم و امروز دوره پنجم را می‌خواهیم برگزار کنیم.

وی افزود: از ۸ خرداد ۹۹ تا ۸ خرداد ۱۴۰۰ تعداد ۱۳ اجلاس برگزار شد که ۳ اجلاس به صورت غیرحضوری برگزار شد.

احمدی بیان کرد: ۱۲ مصوبه داخلی ماحصل این اجلاس‌ها بود که البته در چهار دوره قبلی مجموعاً ۲۹ مصوبه داشته‌ایم.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: ۱۵ طرح مسکوت مانده و ۴ طرح در مرحله رسیدگی و ۶ طرح هم در مرحله اعلام وصول شده است.

شوراها به مسائل محلی بپردازند

در ادامه، احمد وحیدی وزیر کشور گفت: شورای عالی، عالی‌ترین نمود جریان انتخابات شوراها از کوچک‌ترین شهرستان‌ها و بخش‌ها در جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: این مردم سالاری دینی اولین مساله آن دین و مردم است؛ شورای عالی استان‌ها بهترین نمود این مردم سالاری است.

وحیدی بیان کرد: این شوراها، باید در استان‌ها احساس قرابت و نزدیکی با مردم داشته باشد، اگر مجلس شورای اسلامی را یک نمود دیگر از مردم سالاری بدانیم که مشکلات را باید در سطح ملی حل کنند، شوراها باید مسائل را سطح بومی و شهری حل کنند.

وزیر کشور افزود: اگر شوراها مسائل را در سطح محلی بشناسند و عمل کنند نمایندگان دیگر به قانون گذاری و مسائل راهبردی می‌پردازند و درگیر مشکلات بومی نمی‌شوند.

وی گفت: اینکه شوراها در هرجایی به وظیفه خود برسند را شورای عالی باید نظارت کند تا در سطح محلی و منطقه‌ای یک حکمرانی درستی رخ دهد.

وحیدی تصریح کرد: از زمانی که شوراها پا گرفته است نظارت‌های محلی خیلی انجام نشده و بسیار کم بوده است و باید تکمیل شود و توسعه یابد تا مردم بیش از پیش احساس مشارکت در اداره روستان و شهر خود می‌کنند.

وزیر کشور گفت: حرف و حدیث راجع به شورها زده می‌شود و اگر شورا به وظیفه اصلی خود عمل نکند مهر تأیید این حرف و حدیث‌ها می‌شود.

وی گفت: در مورد شوراها مسائلی مانند پارتی بازی، پاکدستی، مبارزه با فساد و نزدیک بود به مردم همیشه حساسیت زا بوده و مورد توجه مردم قرار گرفته است.

وحیدی گفت: نباید اجازه داد اندک نفراتی بتوانند جایگاه مهم و عظیم شوراها را تضعیف کنند و ذهنیت مردم را بهم بریزند.

در ادامه انتخابات شورای عالی استان‌ها بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

سروری رئیس شورای عالی استان‌ها شد

پرویز سروری نماینده شورای استان تهران در شورای عالی استان‌ها با کسب ۳۸ رأی از مجموع آرا به عنوان رئیس اولین سال از ششمین دوره شورای عالی استان‌ها انتخاب شد.

رضائیان نایب رئیس شورای عالی استان‌ها شد

در این انتخابات همچنین علیرضا رضائیان عضو شورای عالی استان‌ها با کسب ۳۲ رأی به عنوان نایب رئیس شورای عالی استان‌ها برای یک سال انتخاب شد.

منشی‌ها هم انتخاب شدند

همچنین یوسف مغروری نماینده استان خراسان شمالی، محمد کریم عزیزی نماینده استان سیستان و بلوچستان، محمدرضا اسدی نماینده استان اصفهان، محمد صادقی گیلان، محمد اصانلو نماینده استان زنجان و فاطمه جراره نماینده استان هرمزگان به عنوان منشی‌های این دوره هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها انتخاب شدند.

انتخاب سخنگو؛ آخرین مرحله انتخابات

و در نهایت، محمدیعقوب باقری نماینده استان چهارمحال و بختیاری به عنوان سخنگوی شورای عالی استان‌ها انتخاب شد.