ایران دارای یکی از قوی‌ترین نظام‌های سلامت در دنیاست

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315040|22:54 - 1400/10/15
نسخه چاپی
ایران دارای یکی از قوی‌ترین نظام‌های سلامت در دنیاست
مدیرکل همکاری‌های بین ‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایران دارای یکی از قوی‌‌ترین نظام‌ های سلامت در منطقه و دنیا است، گفت: حدود ۱۷ سال است که یک مورد فلج اطفال در کشور دیده نشده است.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرگزاری تسنیم؛ محمدحسین نیکنام، در آیین تکریم رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی قم و معارفه سرپرست جدید این دانشگاه با بیان اینکه ایران دارای یکی از قوی‌‌ترین نظام‌ های سلامت در منطقه و دنیا است، اظهار داشت: 60 درصد بیماری مالاریای موجود در کشور وارداتی است و ایران هر ساله از مرزهای شرقی در هجمه بیماری‌‌های سل و وبا قرار دارد.

وی تصریح کرد: با ترددهای بسیار و ورود سیل‌ وار مهاجران افغان از مرزهای شرقی به کشور که در ماه‌‌های اخیر افزایش یافته، مسائل متعددی برای حوزه بهداشت و سلامت به وجود آمده و وضعیت بخش‌های عفونی بیمارستان‌‌های کشور که پذیرای جمعیت زیادی از مهاجران است، گویای این مسئله است.

نیکنام اضافه کرد: در بیش از 40 سال گذشته، چهار میلیون مهاجر افغان در کشور ساکن شدند که این موضوع هم مسائل و الزامات خود را دارد.

وی با بیان اینکه نظام سلامت کشور ما قوی است و توانسته خود را در این شرایط حفظ کند، افزود: حدود 17 سال است که یک مورد فلج اطفال در کشور دیده نشده است؛ فلج اطفال در همه دنیا بجز در افغانستان و پاکستان که با ایران هم‌ مرز هستند، ریشه‌ کن شده است.

وی اضافه کرد: فقط استان خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که با این ترددها و حجم جابه‌ جایی‌‌ها قابل کنترل نیست.

مدیرکل همکاری‌‌های بین‌ الملل وزارت بهداشت ادامه داد: توانستیم در این شرایط، نظام سلامت را در شاخص‌‌های مختلف از جمله بیماری فلج اطفال کاملا حفظ کنیم و پاک نگه داریم که نشانه قدرت نظام سلامت ایران است.

به گفته وی، نظام سلامت ایران در کنترل شیوع بیماری کرونا با هدایت رهبر معظم انقلاب و مدیریت مسئولان بسیار خوب عمل کرده است.

وی با بیان اینکه هر استانی ظرفیت‌‌ها و ویژگی‌‌ها خاص خود را در نظام سلامت دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در هم تنیدگی سلامت و دین کاملا مسلم و ثابت شده و با عنایت به ویژگی مذهبی بودن شهر قم و وجود حوزه علمیه قم، می‌‌طلبد که نظام سلامت در استان قم، الگوی بارز و نمونه برای کل کشور و دنیای اسلام، باشد.

نیکنام در ادامه گفت: کسانی که در دولت اسلامی مسئولیتی دارند، باید بدانند که این مساله فرصتی الهی برای خدمتگزاری به مردم و امانتی از سوی خداوند است.

مدیرکل همکاری‌‌های بین‌ الملل وزارت بهداشت با تاکید بر حفظ امانت مسئولیت، اضافه کرد: حفظ و تقویت روحیه مردمی بودن مسئولان از موارد مهمی است که از سوی اهل‌ بیت (ع) و پیامبر اسلام (ص) توصیه شده است.

وی ادامه داد: تودیع و معارفه، انتقال امانت از فردی به فرد دیگر است و انتظار می‌‌رود مدیران در هر مسئولیتی که هستند، امانت‌ دار باشند.

وی با اشاره به اینکه سلامت چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد: اولین و شناخته‌ شده‌‌ترین بعد، سلامت جسمی بوده و روان که بعد دوم سلامت است، بخش اساسی وجود انسان است. سلامت اجتماعی بعد سوم است و مسئولان نظام نقش بسیار اساسی دارند؛ سلامت معنوی نیز که آخرین بعد است، با دین، ایمان و نگرش انسان به عالم ارتباط دارد.

گفتنی است، آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با حضور آیت الله سعیدی، امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، دکترمحمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری بین المللی وزارت بهداشت، مهندس حاجی زاده، معاون استاندار قم و دیگر مدیران استان، برگزار شده و دکتر مصری به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی قم منصوب و از خدمات دکتر قدیر، رییس سابق این دانشگاه نیز قدردانی شد.

بیشتر بخوانید

آمار کرونا در ایران| فوت 42 نفر در شبانه‌روز گذشته

شناسایی نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در فرانسه با نام IHU

آمار کرونا در ایران| فوت 34 نفر در شبانه‌روز گذشته