افزایش مستمری مددجویان در پیچ و خم دولت و مجلس

سرویس: اجتماعیکد خبر: 315111|09:57 - 1400/10/21
نسخه چاپی
افزایش مستمری مددجویان در پیچ و خم دولت و مجلس
افزایش مستمری مددجویان نهادهای حمایتی از جمله چالش‌هایی است که همه ساله مورد مناقشه بین دستگاه‌های تصمیم‌گیر از سویی و مددجویان از سوی دیگر بوده است.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار مهر، افزایش مستمری مددجویان نهادهای حمایتی از جمله چالش‌هایی است که همه ساله مورد مناقشه بین دستگاه‌های تصمیم‌گیر از سویی و مددجویان از سوی دیگر بوده است. نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی در فصل بودجه‌ریزی بر طبل افزایش مستمری‌ها می‌کوبند و از طرفی محدودیت‌های بودجه‌ای به ویژه در سال‌های اخیر که کشور با شرایط تحریم و دولت با کسری بودجه مواجه بوده، مانع افزایش چشمگیر مستمری برای خانواده‌های تحت حمایت بوده است.

اگرچه سال گذشته مددجویان نهادهای حمایتی شاهد رشد ۶۷ درصدی مستمری بودند، اما تورم افسارگسیخته سبب خنثی شدن این رقم شده است. در حال حاضر خانوار یک نفره کمیته امداد حدود ۳۵۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، خانوار سه نفره از ۷۰۰ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۹۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفره و بالاتر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافتی از محل مستمری دارند.

با این حال پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای افزایش مستمری مددجویان تنها افزایش ۲۰ درصدی است. افزایشی که به اعتقاد کارشناسان گره از مشکلات خانواده‌های محروم باز نمی‌کند اما دولت محکم ایستاده است که افزایش مستمری مددجویان ۲ برابر افزایش حقوق کارکنان دولت است که در سال آینده رشد میانگین ۱۰ درصدی حقوق خود را تجربه خواهند کرد.

در چنین شرایطی سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد به عنوان نهاد متولی امور محرومان و وکیل خانواده‌های نیازمند، هشتم دی‌ماه از توافق بین این نهاد و مجلس شورای اسلامی برای افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان خبر داد و گفت: پیشنهاد کمیته امداد برای افزایش حداقل ۴۰ درصدی مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۱ از سوی کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. موضوعی که اگرچه هنوز با حداقل هزینه‌های جاری و معیشت خانواده‌ها فاصله دارد، اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور تا حدی می‌تواند رضایت مددجویان را جلب کرده و جبران تورم موجود را داشته باشد.

رئیس کمیته امداد که به همین منظور در کمیسیون تلفیق بودجه حضور یافته بود، با بیان این استدلال که طبق قانون حداقل مستمری مددجویان باید یک چهارم حداقل حقوق وزارت کار باشد، افزود: از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم با این افزایش مستمری برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی موافقت کنند و شاهد اصلاح آن در بودجه ۱۴۰۱ باشیم.

در پایان این جلسه بود که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق با پیشنهاد کمیته امداد برای افزایش ۴۰ درصدی مستمری‌ها برای سال آینده موافقت کردند. با این حال هنوز امضای این موافقت از سوی نمایندگان مردم خشک نشده بود که روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در مطلبی در پاسخ به انتقادها در خصوص افزایش پایین مستمری مددجویان اعلام کرد که رشد این رقم همان ۲۰ درصد است و افزایش مستمری مددجویان را بیش از افزایش حقوق کارکنان دولت عنوان کرد. موضوعی که سوالات بسیاری را در ذهن مردم و مددجویان بر انگیخت.

با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان دریافت که افزایش ۴۰ درصدی برای مستمری ۳۵ هزار تومانی یک مددجو رقمی حدود ۱۴۰ هزار تومان می‌شود و این در حالی است که افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندی که به عنوان مثال هشت میلیون تومان دریافتی دارد ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود و این مساله تناسبی با عدالت توزیعی امکانات و درآمدها که شعار اصلی دولت سیزدهم است، ندارد. اگرچه در شرایط تورمی کشور رشد ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت نیز پاسخگوی احتیاجات آنان نیست، اما مقایسه حقوق دریافتی این دو قشر با یکدیگر از پایه خطاست و به نوعی ارائه آدرس غلط به مردم است.

در همین خصوص، سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مستمری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ متناسب با هزینه‌های خانوار است یا خیر؟، گفت: پاسخ این سوال «خیر» است؛ مطالبات مانده از قبل زیاد داریم، در حال حاضر نیز مستمری‌ها چه در حوزه معلولان و چه در حوزه خانواده‌های نیازمند و تحت حمایت کمیته امداد از چیزی که در قانون عنوان شده، کمتر پرداخت می‌شود و این نکته مهمی است که باید مد نظر نمایندگان قرار گیرد. مورد بعدی هزینه‌هایی است که این خانواده‌های نیازمند به دلیل افزایش تورم و شرایطکروناو … برایشان ایجاد شد، که به مراتب روند افزایشی داشته و تناسبی فعلاً بر اساس نرخ تورم و افزایش مستمری‌ها نمی‌بینم.

حال که کلیات بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده باید منتظر بود و دید که آیا مجلس که سال گذشته نیز با مقاومت در مقابل لایحه پیشنهادی دولت، افزایش ۶۷ درصدی مستمری مددجویان را رقم زد، بار دیگر می‌تواند به وعده خود برای کمک به خانواده‌های نیازمند عمل کرده و مستمری آنان را دستکم به اندازه نرخ تورم افزایش دهد یا خیر؟