چشمک خودرویی ها به سهامداران

سرویس: اقتصادیکد خبر: 315537|22:23 - 1400/12/25
نسخه چاپی
چشمک خودرویی ها به سهامداران
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز ۲۵ اسفندماه، با افزایش ۷۸۰۰ واحدی به کار خود پایان داد.

به گزارش امروله ،به نقل ازخبرنگار مهرشاخص کل بورس در پایان معاملات امروز ۲۵ اسفندماه، با افزایش ۷۸۰۰ واحدی به کار خود پایان داد.

شاخص هم وزن نیز ۰.۷۷ درصد رشد کرد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به دو هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان رسید.

نمادهای شستا، فولاد و فملی بیشترین تأثیر در رشد شاخص کل بورس را به عهده داشتند.

در بورس امروز حقیقی‌ها حدود ۲۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۷۸ درصد یعنی دو هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد.

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «استخراج کانه‌های فلزی»، «زراعت و خدمات وابسته» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

سه نماد فملی، سپید و ومعادن لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به مبین، وخارزم و حکشتی معطوف بود.

مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت ملی صنایع مس ایران معادل ۱۵ میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی مبین انرژی خلیج فارس با برتری ۳۱ میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۴۵ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۵۷ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۲۰۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۱۶۰ میلیارد تومان بود.

این گزارش حاکی است صف‌نشینی برای سهام خودرویی امروز بیش از هر چیز دیگری توجه را به خود جلب می‌کرد. نکته جالب توجه دیگر هجوم ایران خودرو به مقاومت تکنیکال کوتاه‌مدت خود بود که مدت‌ها در شکست این مقاومت ناکام مانده بود. بر این اساس معاملات روز شنبه از اهمیت بالایی برای نمودار این نماد برخودار است. در مطلبی با عنوان «‌سهام ایران خودرو مقاومت را می‌شکند؟» به بررسی این سطح پرداخته است.

به نظر می‌رسد اگر اخبار منفی دوباره از برجام و وین منتشر نشود روز شنبه ایران خودرو این سطح مقاومتی را پشت سر می‌گذارد و اما اهمیت معاملات در آغاز سال جدید شمسی بسیار بالا خواهد بود. روزهای آینده همه انتظار آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام در وین را می‌کشند و طبیعتاً هر گونه خبری از این بخش می‌تواند معاملات بازارهای داخلی را تحت تأثیر قرار دهد. در بازار سهام کشور نیز برچسب صنایع برجامی برای صنعتی مانند خودرو می‌تواند از این اخبار به شدت اثر بپذیرد.

از نکات جالب در معاملات امروز صف خرید سهام بفجر و مبین بود. ماه‌ها است که در گزارش‌های رسمی این شرکت‌ها و همچنین در صورت جلسه شورای رقابت خبر تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها به گوش می‌رسید؛ ولی برای مدت مدیدی هیچ خبر جدیدی در این خصوص منتشر نشد.

حالا اما به نظر می‌رسد با تعیین رئیس جدید شورای رقابت احتمال ابلاغ نهایی این فرمول به شرکت‌های مزبور وجود دارد. شایعات از جهش قابل توجه نرخ‌های فروش برای این شرکت‌ها و رشد محسوس سودآوری در این شرکت‌ها خبر می‌دهد. در نتیجه این موضوع می‌تواند سودآوری شرکت‌های همجوار (پتروشیمی‌های مصرف‌کننده یوتیلیتی) را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس تا زمان انتشار ابلاغیه رسمی به هیچ عنوان نمی‌توان به اخبار شایعات تکیه کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد